Selasa, 2 Oktober 2012

Mendidik atau menternak anak?

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

From: Fadzly Hassan <xfadzlyx@gmail.com>
Sender: xkawankux@googlegroups.com
Date: Tue, 2 Oct 2012 08:08:28 +0800
To: xkawankux<xkawankux@googlegroups.com>
ReplyTo: xfadzlyx@gmail.com
Subject: [xkawankux] Mendidik atau menternak anak?

Dalam siri pada bulan ini, kita akan membicarakan faktor pertama, iaitu kesibukan ibu bapa hingga gagal mendidik anak. Menurut Abdullah Nasih, antara faktor terbesar yang menyebabkan anak-anak terpesong haluannya ialah kerana ibu bapa tidak melakukan kerja pendidikan. Mereka fikir bahawa tugas mereka selesai dengan memberikan makanan dan pakaian yang cukup. Selebihnya mereka serahkan kepada sekolah, atau Pasti. Malang sungguh tanggapan begini. Binatang seperti harimau pun tahu tanggungjawabnya mendidik. Harimau tidak membiarkan anak-anaknya membesar tanpa dia mendidik dan melatih mereka terlebih dahulu. Harimau mendidik anak tentang bagaimana memburu binatang. Apabila si ibu memburu, dia sengaja tidak terus membunuh buruannya untuk dijadikan santapan. Sebaliknya, dia hanya mencederakan buruan itu. Maka binatang buruan itu terus cuba melepaskan diri sambil lari terhencot-hencot kerana kakinya sudah cedera. Pada waktu inilah, si anak-anak harimau tadi berlatih mengejar dan menangkap buruan. Binatang buruan yang cedera itu menjadi alat pendidikan secara praktikal. Si ibu pula hanya memerhatikan bagaimana anak-anaknya berlatih. Selepas beberapa siri latihan, dan anak-anak harimau tadi sudah cekap, barulah mereka dibiarkan berdikari mencari rezekinya sendiri. Jika harimau pun tahu tanggungjawab mereka, bagaimana pula ada ibu bapa sanggup mengabaikan pendidikan anak-anak. Harimau mahu anaknya mampu menangkap buruan, maka dia rela menghabiskan masanya melatih anak itu. Yang peliknya, manusia pula mahu anaknya cemerlang, berjaya dan soleh, namun tidak berusaha ke arah itu. Mereka langsung tidak perasan bahawa diri mereka adalah sebenarnya seorang 'pendidik'. Mendidik bukan menternak! Ibu bapa perlu ingat bahawa mereka berperanan untuk mendidik anak, bukan sekadar 'menternak'anak-anak. Allah menjadikan anak-anak itu sebagai amanah yang amat berharga. Jangan sia-siakan mereka. Mereka bukannya makhluk yang boleh membesar hanya dengan makan dan pakai yang cukup. Mereka punya jiwa dan hati, juga punya nafsu dan perasaan. Kantung kalbu mereka tidak boleh dibiarkan kosong. Jika ibu dan bapa tidak berusaha untuk mengisi kantung kalbu itu dengan iman dan ihsan, nescaya virus-virus perosak akan menyelinap masuk dan merosakkan pekerti anak-anak. Jiwa mereka punya potensi untuk menjadi manusia sebaik malaikat. Namun, nafsu mereka juga ada potensi menjadikan mereka sejahat syaitan. Maka 'sibuk' itu bukan alasannya. Kita memang dilahirkan di dunia ini untuk menjadi orang sibuk. Orang yang tidak sibuk ialah orang yang cuai, lalai dan mundur. Maka semua kita perlulah sibuk. Maknanya, orang-orang yang pernah berjaya melahirkan anak-anak yang hebat juga dulunya sibuk, seperti kita. Soalnya kita sibuk dengan apa? Bukankah 'mendidik anak' itu salah satu tugas kita dalam senarai fungsi-fungsi kita sebagai seorang 'bapa' dan 'ibu'? Orang sibuk dan bijak akan menyenaraikan fungsinya. Fungsi kita bukan sekadar 'pengarah syarikat', 'pegawai kewangan', 'jurutera kanan', 'pakar perbidanan', 'setiausaha persatuan' atau seumpamanya. Fungsi kita juga perlu senaraikan fungsi-fungsi kita sebagai 'anak kepada ibu bapa', 'suami', 'isteri', 'bapa', dan 'ibu'. Selepas fungsi disenaraikan, kita perlu pula mencatatkan tugas-tugas kita bagi setiap fungsi itu. Maka tugas'mendidik anak' itu satu tugas besar, dan sangat penting , walau pun biasanya tidak 'urgent' ,  yang perlukan ruangan masa yang panjang.
- Artikel iluvislam.com

send via mobile

--
Allah Tuhanku, Muhammad Nabiku, Islam Agamaku, Al-Quran Imamku, Kaabah Kiblatku, Solat Kewajipanku, Sekelian Muslimin Saudaraku dan Ibrahim Al-Khalil Datukku. Aku hidup dan mati atas kalimah 'LAA ILAHA ILLALLAH'
 
Untuk berhenti menerima email dari xkawankux groups, hantarkan e-mel kepada:
xkawankux+unsubscribe@googlegroups.com

Jumaat, 28 September 2012

6 Jenis Wanita Tak Layak Jadi Isteri



 
6 Jenis Wanita Tak Layak Jadi Isteri

 

September 25, 2012
1. Al-Anaanah
Terlalu banyak keluh-kesah kerana merasakan segala pemberian suami dalam kehidupan bersama sentiasa tidak mencukupi. Malah, perbuatan ini juga seolah-olah menunjukkan perasaan tidak redha dengan usaha dan pemberian yang diberikan. Terlalu inginkan suami memenuhi kehendak dan nafsu sendiri tanpa melihat dan menjaga perasaan suami. Perbuatan ini mampu mewujudkan perasaan tidak hormatkan suami apatah lagi berterima kasih.
 
2. Al-Manaanah
Wanita yang suka mengungkit dalam satu-satu perkara. Sekiranya tidak menyukai dengan pengorbanan atau kerja yang dilakukan oleh suami, setiap perkara itu akan diungkit kerana berasa tidak senang. Mudah untuk mengeluarkan kata-kata seperti suami tidak sayangkan dirinya, tidak bertanggungjawab, tidak mengenang budi dan pelbagai lagi.
 
3. Al-Hunaanah
Wanita yang mempunyai perasaan menginginkan atau berkenan kepada lelaki lain. Juga suka membandingkan suami dengan lelaki lain dalam kehidupan mereka.
 
4. Al-Hudaaqoh
Wanita yang suka memaksa suami sekiranya inginkan sesuatu atau dalam menyuruh melakukan sesuatu kerja. Sentiasa menekan suami tidak kira masa kerana mahukan nafsunya dipenuhi dan suami diperlakukan seperti orang suruhan. Jika tidak ditunaikan, akan memberikan ugutan seperti ingin lari dari rumah, mahu bunuh diri atau mencemarkan maruah suami sendiri.
 
5. Al-Hulaaqoh
Wanita yang sibuk menghabiskan masanya dengan perkara yang tidak berfaedah seperti suka bersolek, tidur, dan sebagainya hingga mengabaikan urusan rumah tangga. Malah, langsung tidak melakukan perkara-perkara yang sunat seperti zikir atau pun menjaga anak-anak.
 
6. As-Salaaqoh
Wanita yang gemar berbicara dan bergosip mengenai suami. Sentiasa memburukkan perihal diri suami di mata orang lain.
"Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah untuk wanita-wanita yang keji. Dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik." – An-Nur; 26.
 
Oleh: NAIMAH SHAARI
 

Khamis, 23 Jun 2011

50 Langkah Bestari Suami Mithali

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: Fadzly Hassan <hfadzly@stec-inc.com>
Sender: xkawankux@googlegroups.com
Date: Fri, 17 Jun 2011 18:13:28 +0800
To: xkawankux@googlegroups.com<xkawankux@googlegroups.com>
ReplyTo: hfadzly@stec-inc.com
Subject: [xkawankux] FW: 50 Langkah Bestari Suami Mithali

 

 

 

Fadzly Hassan
Assistant Engineer
Production Finding Analysis

Office +604 8887888 • Cell +6012 5820966 • Fax +604 8887800

STEC Technology Sdn. Bhd. | The SSD Company
NASDAQ STEC • Web www.stec-inc.com

 

facebook-32x32.pngtwitter-32x32.pngyoutube-32x32.pnglinkedin-32x32.pngwordpress-32x32.pngrss-32x32.png

 

From: Suhaini Saad
Sent: Friday, June 17, 2011 7:14 AM
Subject: 50 Langkah Bestari Suami Mithali

 

 

  Haa mesti si suami2 yang baca ni, duduk tersengih, tercenggang, terkesima dan terINSAF sekejap kan? ermm ada ke yang macam tu?? silap2 ada yang baca masuk telinga kanan keluar telinga kiri, buat tak tahu jek, buka ego tapi dalam hati berkata 'ada aku kesah'!..huhuhuhu

Bagi suami yang faham dan prihatin tu, alhamdulilah syukur bersyukur pada Tuhan, kebahagiaan akan sentiasa mengiringi dalam melayari rumah tangga hingga ke akhir hayat..

Lihatlah  diri anda sebelum anda menilai sesaorang itu, tidak semua yang kita ada akan kekal selamanya juga tidak semua yang kita ada, Tuhan akan bagi sama ratanya...:)

Susah senang, bahagia derita semuanya datang dariNya..Jangan guna jari anda untuk menuding jari ke arah muka orang lain!..

 

 

1. Pasang niat dan berdoa untuk menjadi suami terbaik. Tanpa berniat dan berdoa anda tidak mungkin jadi suami yang cemerlang. Ramai suami terlupa.

 

2. Bersyukur kerana mempunyai pasangan hidup. Yakinlah bahawa isteri anda adalahpasangan terbaik yang Tuhan tentukan untuk anda. Ketentuan Tuhan adalah yang terbaik.

 

3. Suami mithali menjadi kebanggaan isteri. Pastikan anda membentuk sifat positif dan istimewa. Cuba tanya diri apakah sifat atau amalan yang boleh dibanggakan oleh isteri anda.

 

4. Setiap hari pulang dengan senyum dan bersemangat. Apabila suami tersenyum, isteri dan anak-anak akan bahagia dan rahmat Tuhan akan turun. Senyumlah apabila sampai ke rumah

 

5. Pastikan anda ada masa untuk berbual dengan isteri setiap hari. Semua isteri bahagia apabila dapat berbual dengan suami. Berapa minit yang anda luangkan untuk berbual dengan isteri setiap hari ?

 

6. Telefon isteri ataupun hantar SMS sekadar untuk menyatakan yang anda sayang ataupun rindu pada isteri. Isteri anda akan berasa seronok dan bahagia apabila mendapat panggilan ataupun mesej tersebut.

 

7. Hiburkan hati isteri anda dengan bercerita, buat lawak atau gurauan yang mesra. Setiap gurauan mengubat hati isteri dan mengeratkan hubungan suami isteri.

 

8. Pastikan anda bergurau senda dengan isteri di dalam kenderaan semasa dalam perjalanan ke tempat kerja ataupun ke mana sahaja. Ramai suami membazir masa dengan membisu semasa di dalam kenderaan.

 

9. Amalkan makan bersama setiap hari. Berbual mesra dan nasihat menasihati semasa makan. Amalan ini akan menarik hidayat Tuhan dan mengeratkan hubungan. Elakan berbual perkara yang melalaikan semasa makan.

 

10. Ajak isteri mandi bersama sekali sekala. Bergurau senda semasa mandi bersama adalah sunah yang dapat mengeratkan hubungan suami isteri.

 

11. Bantu isteri melakukan kerja rumah. Ini adalah sunah yang dapat meringankan beban isteri, mengeratkan kasih sayang dan menbahagiakan pasangan anda.

 

12. Amalkan mesyuarat keluarga sekerap yang mungkin. Amalan bermesyuarat menarik hidayat Tuhan,mengeratkan hubungan dan menyelesaikan banyak masalah

 

13. Pastikan penampilan anda anggun, kemas, bersih, wangi, sihat dan ceria. Ramai suami inginkan isteri yang mengancam, tetapi mengabaikan Penampilan diri sendiri. Mana adil ?

 

14. Didik isteri dengan memberi nasihat dan perigatan secara hikmah. Jadikan tindakan dan amalan anda sebagai contoh teladan yang cemerlang. Elakan cakap tak serupa bikin.

 

15. Berikan nafkah kepada isteri mengikut keperluan keluarga dan kemampuan suami. Ramai suami mengabaikan nafkah kerana isteri bekerja. Ramai suami yang kedekut dan berkira. Ini menyebabkan isteri derita dan rumah tangga terancam.

 

16. Jadikan penawar hati kepada isteri. Ambil berat keperluan dan kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera

 

17. Sentiasa taat kepada semua perintah Tuhan dan memastikan keluarga juga patuh kepada Tuhan.

 

18. Suami mithali sentiasa menyimpan rahsia isteri. Ramai suami secara sengaja ataupun tidak sengaja menceritakan keburukan isteri kepada orang lain. Ini wajib dihentikan.

 

19. Muliakan keluarga isteri seperti keluarga sendiri. Ada suami yang menbeza-bezakan antara keluarganya dan keluarga isteri. Ada suami yang memusuhi keluarga isteri. Anda bagaimana ?

 

20. Bentuk sifat cemburu yang positif. Cemburu tanda beriman, sayang dan endah. Suami yang tidak cemburu adalah dayus. Isteri amat suka apabila suaminya ada sifat cemburu. Dia rasa dihargai.

 

21. Jadilah suami yang pemaaf. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Maafkanlah isteri setiap malam sebelum tidur supaya rumah tangga bahagia dan isteri mudah masuk syurga.

 

22. Tegur kesilapan isteri dengan hikmah dan kasih sayang. Isteri merajuk bukan sebab ditegur, tetapi cara ditegur yang kasar. Apabila suami kasar, isteri jadi takut, bingung, hiba dan memberontak.

 

23. Gunakan Nabi Muhammad sebagai model. Hidupkan amalan sunah dalam rumah tangga. Sebut nama rasul apabila mendidik dan menasihati keluarga bagi mendapat hikmah.

 

24. Mendahulukan keperluan isteri daripada orang lain. Ini adalah tertib memberi khidmat. Ramai suami yang melebihkan orang lain daripada isterinya. Elakan kesilapan ini.

 

25. Suruh isteri dirikan sembahyang dan ibadah lain. Apabila berjauhan, telefon ataupun SMS bagi mengingatkan sembahyang.
Wasiatkan isteri untuk sembahyang fardu dan sunat. Buat pesanan ini sehingga suami meninggal dunia.

 

26. Cintai isteri sepenuh hati. Cintai tanpa syarat, bertambah mengikut usia, penuh kemaafan, memberi tenaga,tidak pernah sensara serta berteraskan iman dan takwa.

 

27. Sentiasa berubah secara positif. Sebelum cuba ubah isteri dan keluarga, ubah diri dulu. Apabila suami berubah, keluarga akan turut berubah. Apabila suami cemerlang, isteri akan gemilang.

 

28. Pamer keprihatian yang tinggi terhadap keluarga. Ramai suami tidak ambil kisah dengan keluarga mereka.Cuba tanya apa lagi khidmat tambahan yang patut berikan kepada keluarga.

 

29. Pamer kematangan yang tinggi. Orang yang matang tenang, sabar, waras, bijaksana, dapat membuat keputusan dan cekap menyelesaikan masalah.

 

30. Memuliakan semua perempuan bukan sekadar isterinya. Ramai lelaki cuba hormat wanita tertentu sahaja.Ramai isteri yang kecewa terhadap suami yang menghina atau tidak hormat sebarang wanita termasuk pembantu rumah.

 

31. Bentuk beberapa sifat wanita yang terpilih dalam diri suami. Nabi Muhammad amat pemalu, pemaaf, peka,endah dan mudah menangis. Sifat wanita yang ada pada lelaki menaikkan martabat lelaki dan lebih disayangi wanita.

 

32. Mahir dalam menguruskan keluarga. Peka dengan masalah dan karenah ahli keluarga, cekap mencari punca masalah, mencari alternatif penyelesaian dan memilih penyelesaian yang optimum.

 

33. Membaiki diri secara berterusan. Tingkatkan iman dan takwa, cuci hati dengan sembahyang taubat, istighfar,memaafkan dan minta maaf, berkawan dengan orang yang baik, pendapatan yang berkat dan baiki amalan dan tindakan.

 

34. Jadi contoh atau model terbaik untuk keluarga. Doa dan usaha supaya setiap perbuatan anda dapat dicontohi dan dibanggakan ahli keluarga. Apakah sifat dan amal anda yang dapat dicontohi oleh ahli keluarga ?

 

35. Jadikan diri anda pendorong dan motivator berkesan unutk keluarga. Sentiasa beri galakan dan belaian. Elak marah, kritik ataupun hina keluarga. Fikir positif dan bersangka baik terhadap keluarga.

 

36 Tingkatkan ilmu berkenaan agama. Lazimnya, suami yang mendidik keluarga berkenaan agama. Belajarlahilmu agama dengan niat mendidik diri dan keluarga.

 

37. Sentiasa menegakkan kebenaran. Tegas menyatakan apa yang buruk dan apa yang baik. Elak mengenepikan kebenaran semata-mata bagi menjaga hati ahli keluarga. Tegakkan kebenaran dengan hikmah.

 

38. Bertindak tegas dan lemah lembut mengikut situasi. Tegas dalam menyeru ke arah kebaikan. Lemah lembut dalam menegur dan memberi nasihat. Tegas sangat orang memberontak, lembut sangat orang pijak.

 

39. Latih diri memuji dan menghargai isteri. Ramai suami yang pandai kritik tetapi tidak tahu memuji. Belaian merawat emosi dan fizikal isteri dan membuat dia terasa disayangi. Cari peluang untuk sentiasa memuji.

 

40. Cari peluang untuk bertindak romantis terhadap isteri. Ini termasuk senyum, lemah lembut, sebut sayang tiga kali sehari, buat sebelum disuruh, sentuhan sayang, pujian dan memberi hadiah.

 

41. Fahami yang isteri ingin selalu di sisi suami. Suami pula berjauhan dengan isteri sekali sekala. Apabila berjauhan, telefon, SMS ataupun e-mel untuk bertanya khabar, berikan maklumat dan mengubat rindu.

 

42. Bentuk kerjasama yang mantap dengan isteri. Pamer kesatuan hati dan pendapat kepada anak-anak dan orang lain. Wujudkan kerjasama melalui mesyuarat, berbual, tolak ansur, bermaaf-maafan dan banyak berdoa.

 

43. Nilai diri daripada kaca mata isteri. Buang sifat dan amalan yang isteri benci. Berusaha keras melakukan perkara yang isteri suka. Apabila isteri bahagia, suami akan bertambah bahagia.

 

44. Apabila suami melayan isteri seperti mana dia melayan kawan, pasti isteri bahagia. Bayangkan cara anda melayan isteri sebelum kahwin. Ulangi layanan itu sekarang. Pasti hebat kesannya.

 

45. Suami wajar belajar jadi mengikut setia. Patuhi cadangan, Pandangan dan pandapat isteri yang betul. Jangan bangkang perkara yang baik. Kawal macho dengan saksama.

 

46. Buat undang-undang dalam rumah tangga. Apabila suami marah, isteri mesti senyap. Apabila isteri marah,suami mesti senyap. Ini mengelakkan daripada bergaduh. Orang tidak boleh bergaduh sendirian.

 

47. Latih gerak batin anda supaya serasi dengan gerak batin isteri. Serasikan gerak batin dengan berdoa, patuh perintah Tuhan, maafkan isteri, bersangka baik dan lakukan perkara baik untuk isteri mengikut sebarang lintasan dalam hati.

 

48. Pimpin isteri dengan nasihat dan kasih sayang. Pesan selalu dan nasihat sekali-sekala. Waktu terbaik nasihat adalah semasa rehat, minum petang, waktu bersiar-siar dan semasa hendak tidur.

 

49. Seimbangkan hidup dengan sempurna. Rajin di tempat kerja, Rajin juga di rumah. Peramah dengan kawan, peramah juga dengan isteri. Disiplin di pejabat, disiplin juga di rumah. Sabar dengan orang, sabar juga dengan isteri. Di luar dan di dalam rumah serupa.

 

50. Urus stress dengan sempurna supaya keluarga tidak terjejas, lakukan riadah, berdiet, hentikan merokok,bercampur dengan orang positif, bermain dengan bayi, tengok ikan di akuarium, menyanyi, sembahyang taubat dan maafkan semua orang.


 

__,_._,___


PROPRIETARY-CONFIDENTIAL INFORMATION INCLUDED
This electronic transmission, and any documents attached hereto, may contain confidential, proprietary and/or legally privileged information. The information is intended only for use by the recipient named above. If you received this electronic message in error, please notify the sender and delete the electronic message. Any disclosure, copying, distribution, or use of the contents of information received in error is strictly prohibited, and violators will be pursued legally.
  ­­  

Khamis, 9 Jun 2011

Muslimah Power membuatkan Nabi Pengsan

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: "Ryuji Asada" <xfadzlyx@gmail.com>
Sender: xkawankux@googlegroups.com
Date: Fri, 3 Jun 2011 22:32:57 +0800
To: Ryuji Asada<xfadzlyx@gmail.com>
ReplyTo: xfadzlyx@gmail.com
Subject: [xkawankux] FW: Muslimah Power membuatkan Nabi Pengsan

 

 

 

http://millatfacebook.com/Ryuji_Asada/

**if you receive this mail as a junk mail, move it to your inbox for viewing attachment**

 

From: Norhasnita Hasan [mailto:Norhasnita_Hasan@Jabil.com]
Sent: Friday, June 03, 2011 1:39 AM
Subject: Muslimah Power membuatkan Nabi Pengsan

 

 

Muslimah Power membuatkan Nabi Pengsan

"Sebab itu, kita mau hormat dan jangan main-main dengan kaum muslimat ni tuan-tuan, sebab suara mereka didengari Allah dengan melepasi 7 petala langit. Hebat tak hebatnya suara muslimat ni tuan-tuan, sehingga dalam ayat pertama Surah al-Mujaadalah itu terdapat 4x disebut kalimah Allah. Firman Allah, "Sesungguhnya Allah telah mendengar rayuan wanita itu apabila dia mengadu pada engkau (wahai Muhammad saw), tentang perangai suaminya. Dia mengadu kepada Allah. Allah mendengar perbualan kamu berdua. Sesungguhnya Allah itu Maha mendengar lagi Maha melihat..."...Turunnya ayat ini ialah untuk memberi hukuman kepada kisah zihar. Lihatlah tentang hukum zihar dalam pengajian "Qanun Jinayah Syar`iyah"."


Khaulah Binti Tsa’labah

(Wanita Yang Aduannya Didengar Allah Dari Langit Ketujuh)

 

Beliau adalah Khaulah binti Tsa`labah binAshram bin Fahar bin Tsa`labah Ghanam bin ‘Auf. Beliau tumbuh sebagai wanita yang fasih dan pandai. Beliau dinikahi oleh Aus bin Shamit bin Qais, saudara dari Ubadah bin Shamit r.a yang beliau menyertai perang Badar dan perang Uhud dan mengikuti seluruh perperangan yang disertai Rasulullah saw. Dengan Aus inilah beliau melahirkan anak laki-laki yang bernama Rabi`. Khaulah binti Tsa`labah mendapati suaminya Aus bin Shamit dalam masalah yang membuat Aus marah, dia berkata, “Bagiku engkau ini seperti punggung ibuku.”

 

Kemudian Aus keluar setelah mengatakan kalimat tersebut dan duduk bersama orang-orang beberapa lama lalu dia masuk dan menginginkan Khaulah. Akan tetapi kesedaran hati dan kehalusan perasaan Khaulah membuatnya menolak hingga jelas hukum Allah terhadap kejadian yang baru pertama kali terjadi dalam sejarah Islam. Khaulah berkata, “Tidak…jangan! Demi yang jiwa Khaulah berada di tangan-Nya, engkau tidak boleh menyentuhku kerana engkau telah mengatakan sesuatu yang telah engkau ucapkankan terhadapku sehingga Allah dan Rasul-Nya lah yang memutuskan hukum tentang peristiwa yang menimpa kita.

 

Kemudian Khaulah keluar menemui Rasulullah saw, lalu dia duduk di hadapan beliau dan menceritakan peristiwa yang menimpa dirinya dengan suaminya. Keperluannya adalah untuk meminta fatwa dan berdialog dengan nabi tentang urusan tersebut. Rasulullah saw bersabda, “Kami belum pernah mendapatkan perintah berkenaan urusanmu tersebut… aku tidak melihat melainkan engkau sudah haram baginya.” Wanita mukminah ini mengulangi perkatannya dan menjelaskan kepada Rasulullah saw apa yang menimpa dirinya dan anaknya jika dia harus cerai dengan suaminya, namun rasulullah saw tetap menjawab, “Aku tidak melihat melainkan engkau telah haram baginya”. Sesudah itu wanita mukminah ini senantiasa mengangkat kedua tangannya ke langit sedangkan di hatinya tersimpan kesedihan dan kesusahan. Pada kedua matanya nampak meneteskan air mata dan semacam ada penyesalan, maka beliau menghadap kepada Yang tiada akan rugi siapapun yang berdoa kepada-Nya. Beliau berdo’a, “Ya Allah sesungguhnya aku mengadu kepada-Mu tentang peristiwa yang menimpa diriku”.

 

Alangkah bagusnya seorang wanita mukminah semacam Khaulah, beliau berdiri di hadapan Rasulullah saw dan berdialog untuk meminta fatwa, adapun permintaan dan pengaduan tidak ditujukan melainkan untuk Allah Ta`ala. Ini adalah bukti kejernihan iman dan tauhidnya yang telah dipelajari oleh para sahabat kepada Rasulullah saw. Tiada henti-hentinya wanita ini berdo`a sehingga suatu ketika Rasulullah saw pengsan sebagaimana biasanya beliau pengsan tatkala menerima wahyu. Kemudian setelah Rasulullah saw sedar kembali, beliau bersabda, “Wahai Khaulah, sungguh Allah telah menurunkan al-Qur`an tentang dirimu dan suamimu kemudian beliau membaca firman-Nya (artinya), “Sesungguhnya Allah telah mendengar perkatan wanita yang mengajukan gugatan kepada kamu tentang suaminya, dan mengadukan [halnya] kepada Allah. Dan Allah mendengar soal jawab antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat,…sampai firman Allah: “dan bagi oranr-orang kafir ada siksaan yang pedih.”(Al-Mujadalah:1-4) Kemudian Rasulullah saw menjelaskan kepada Khaulah tentang kafarat (tebusan) Zhihar: Nabi : Perintahkan kepadanya (suami Khansa`) untuk memerdekan seorang budak Khaulah : Ya Rasulullah dia tidak memiliki seorang budak yang boleh dia merdekakan. Nabi : Jika demikian perintahkan kepadanya untukpuasa dua bulan berturut-turut Khaulah : Demi Allah dia adalah laki-laki yang tidak kuat melakukan puasa. Nabi : Perintahkan kepadanya memberi makan dari kurma sebanyak 60 orang miskin Khaulah : Demi Allah ya Rasulullah dia tidak memilikinya. Nabi : Aku bantu dengan separuhnya Khaulah : Aku bantu separuhnya yang lain wahai Rasulullah. Nabi : Engkau benar dan baik maka pergilah dan sedekahkanlah kurma itu sebagai kafarat baginya, kemudian bergaulah dengan anak saudaramu itu secara baik.”

 

Maka Khaulah pun melaksanakannya. Inilah kisah seorang wanita yang mengajukan gugatan kepada pemimpin anak Adam a.s yang mengandungi banyak pelajaran di dalamnya dan banyak hal yang menjadikan seorang wanita yang mengangkat kepalanya tinggi-tinggi dengan bangga dan perasaan mulia dan besar perhatian Islam terhadapnya. Ummul mukminin Aisyah ra berkata tentang hal ini, “Segala puji bagi Allah yang Maha luas pendengaran-Nya terhadap semua suara, telah datang seorang wanita yang bertanya kepada Rasulullah saw, dia berbincang-bincang dengan Rasulullah saw sementara aku berada di samping rumah dan tidak mendengar apa yang dia katakan, maka kemudian Allah Azza wa Jalla menurunkan ayat, “Sesungguhnya Allah telah mendengar perkatan wanita yang memajukan gugatan kepada kamu tentang suaminya dan mengadukan (halnya) kepada Allah…” (Al-Mujadalah: 1) Inilah wanita mukminah yang dididik oleh Islam yang menghentikan Khalifah Umar bin Khaththab r.a saat berjalan untuk memberikan nasihatkepadanya. Beliau berkata, “Wahai Umar aku telah mengenalmu sejak namamu dahulu masih Umair (Umar kecil) tatkala engkau berada di pasar Ukazh engkau mengembala kambing dengan tongkatmu, kemudian berlalulah hari demi hari sehingga memiliki nama Amirul Mukminin, maka bertakwalah kepada Allah perihal rakyatmu, ketahuilah barangsiapa yang takut akan siksa Allah maka yang jauh akan menjadi dekat dengannya dan barangsiapa yang takut mati maka dia kan takut kehilangan dan barangsiapa yang yakin akan adanya hisab maka dia takut terhadap Adzab Allah.” Beliau katakan hal itu sementara Umar Amirul Mukminin berdiri sambil menundukkan kepalanya dan mendengar perkataannya.

 

Akan tetapi al-Jarud al-Abdi yang menyertai Umar bin Khaththab tidak tahan mengatakan kepada Khaulah, “Engkau telah berbicara banyak kepada Amirul Mukminin wahai wanita.!” Umar kemudian menegurnya, “Biarkan dia…tahukah kamu siapakah dia? Beliau adalah Khaulah yang Allah mendengarkan perkataannya dari langit yang ketujuh, maka Umar lebih berhak untuk mendengarkan perkataannya. ” Dalam riwayat lain Umar bin Khathab berkata, “Demi Allah seandainya beliau tidak menyudahi nasihatnya kepadaku hingga malam hari maka aku tidak akan menyudahinya sehingga beliau selesaikan apa yang dia kehendaki, kecuali jika telah datang waktu solat maka aku akan mengerjakan solat kemudian kembali mendengarkannya sehingga selesai keperluannya.” (SUMBER: buku Mengenal Shohabiah Nabi SAW.,

Khamis, 26 Mei 2011

Bagaimana cara terbaik untuk berpoligami ?

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: Ahmad Wan <once67@hotmail.com>
Sender: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Mon, 23 May 2011 12:01:44 +0800
To: SIM<sahabatinteraktif@yahoogroups.com>
ReplyTo: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Subject: RE: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana cara terbaik untuk berpoligami ?

 

Salam!
Saya jarang respon kepada tajuk seperti ini. Bahang yang terlalu panas amat menggerunkan. Namun atas dasar saling menasihati sesama muslim, saya gagahi juga.
Berberapa langkah kearah poligami yang wajar.
1. Pastikan anda berkeadaan baik dari sudut ekonomi dan agama. Ini faktor yang paling penting.
2. Consult isteri yang ada (berterus terang) sebelum membuat keputusan untuk berpoligami. Walaupun syariat tidak meletakkan syarat izin isteri yang ada, tetapi langkah ini sangat penting demi mengelakkan kemelut di kemudian hari. Sesiapa yang dan melaluinya boleh sambung bahagian ini.
3. Buat permohonan dipejabat agama mengikut alamat semasa. Prosedur seterusnya boleh tanya disana.

Fasa yang kedua adalah tahap paling kritikal dan sangat jarang kaum suami mampu menyempurnakannya, kecuali individu terpilih, contohnya saudara Salleh Yaakob. Mungkin saudara boleh lantik dia sebagai consultant. He he he.

Wassalam


To: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
From: dinsputrajaya@gmail.com
Date: Fri, 20 May 2011 11:45:37 +0800
Subject: Re: [sim] MINTA NASIHAT : Bagaimana cara terbaik untuk berpoligami ?

 
salam..cara terbaiknya ialah jangan atau tak yah lagi baik...sebab deritanya lebih berbanding manisnya sama ada kita mahupun isteri kita...didik dulu diri kita, isteri kita dan anak2..kalau semua dah ok dan dh confirm leh masuk syurga baru boleh berpoligami....ikhlas ni bukan menyindir...betul fikiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiir smpai rentung...


2011/5/20 Adik Castelo <castelo_78@ymail.com>
 

tolong jap... saya perlukan nasihat dari sahabat SIM sekelian.... Terima kasih



__._,_.___
Recent Activity:
Bahan diatas disiarkan di Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM)
====================================================================
Web Rasmi SIM di http://www.sim.org.my |Usahawan SIM http://www.simbaza.com
====================================================================
Group SIM ini adalah Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM) terbuka kepada semua yang aktif dan interaktif disemua peringkat umur. SIM percaya bahawa berkomunikasi secara interaktif dan terkawal melalui saluran ICT boleh mengeratkan silaturahim serta memberikan banyak faedah kepada individu dan kumpulan tanpa terikat dengan mana-mana pengaruh parti politik, badan komersial atau aliran fahaman serta kepercayaan. Namun SIM percaya bahawa nilai-nilai yang baik dan murni akan dapat diterima oleh semua pihak.

=========== CARA MEMBUAT IKLAN BERBAYAR DI SIM ==================

Bayaran RM10.00 untuk sekali siaran. Bayaran hendaklah dimasukkan kedalam akaun MAYBANK SIM INTERAKTIF 564306011929 Sila letakkan tajuk IKLAN BERBAYAR diruang SUBJECT email anda. Iklan-iklan yang berunsur perjudian, lucah, hasutan dan skim cepat kaya tidak akan diluluskan.Pihak moderator juga berhak untuk tidak menyiarkan iklan yang anda hantar dan wang tidak akan dikembalikan.

=================== DISCLAIMER ============================
Group SIM tidak bertanggungjawab di atas mana-mana bahan yang di
dapati melanggar akta hakcipta tempatan atau antarabangsa. Adalah
menjadi tanggungjawab ahli untuk memastikan peraturan hakcipta
diikuti sepenuhnya apabila menghantar mana-mana posting atau respons.

Semua kandungan emel, posting, artikel dan fail yang disiar
di SIM tidak menggambarkan pendirian rasmi pemilik SIM melainkan jika dinyatakan sedemikian.

FACEBOOK SIM INTERAKTIF : http://www.facebook.com/pages/Sahabat-Interaktif-Malaysia/164360919526?ref=n
.

__,_._,___

Peranan Suami Semasa Isteri Sakit Hendak Bersalin

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.


From: siti sifir <sitisifir10@gmail.com>
Sender: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Date: Mon, 23 May 2011 15:05:48 +0800
To: SIM<SahabatInteraktif@yahoogroups.com>
ReplyTo: SahabatInteraktif@yahoogroups.com
Subject: [sim] INFO : Peranan Suami Semasa Isteri Sakit Hendak Bersalin

 

Peranan Suami Semasa Isteri Sakit Hendak Bersalin

Bismillah, 



Terkenang sekali nak beranak dulu, ada seorang suami yang sekali bini dia teran, dengan dia2 sekali rasa nak berak. Itu tak masuk cerita misi2 yang kata bukan sorang dua yang pengsan time bini nak bersalin. As for me, mujur alhamdulillah suami tak nak melepaskan peluang untuk berada di sisi menemani saya menghadapi rasa sakit yang tak boleh nak describe tu.

Peranan suami :
  • Bawakan beg isteri - selain dari mengisi barangan bayi dan isteri, sebagai seorang suami ada baiknya jika anda membawa bersama baju sepersalinan untuk diri anda. Manakan tidak, proses nak mengeluarkan cahaya mata anda tu boleh menjadi sehingga 48 jam lamanya. Jadi untuk menyaksikan baby launching (ayat Ayu Iceboxrivet ni), maka haruslah siapkan baju untuk diri sendiri melainkan rumah anda tepi pagar hospital 
  • Pegang barangan berharga isteri - selalunya orang tak bawa dah duit juta-juta nak pergi bersalin. Barang kemas pun kalau boleh biarlah bulan terakhir kehamilan tu tanggalkan siap2. Jadi suami kena jaga kad bank, IC, kad insuran dan kad2 yang anda tahu ia adalah penting dan tidak boleh hilang. Tapi jangan bagi kat laki yang kaki kikis lak kang sempat dia tarah bukit dalam bank pulak :P
  • Tenangkan isteri - sakit tu nak bersalin. Sekalipun tidak dapat melahirkan secara normal, mengeluarkan anak dari rahim tetap sakit. Jadi bukan salah si ibu lah kalau dia berbunyi2 mengeluh menahan kesakitan. Jadi di situlah peranan si bapa untuk tenangkan isteri. Tolong urut2 kat mana yang patut seperti urut kat bahagian kaki, usap2 kepala atau sekadar pegang tangan. Isteri anda tau sangat bahawa tidak banyak yang anda dapat lakukan untuk kurangkan kesakitan tapi sebenarnya banyak yang anda dapat lakukan untuk memberi dia ketenangan.
  • Kalau perlukan apa2, dalam keadaan kesakitan tu, maka si suamilah yang akan mendapatkan sesuatu untuk kita. 
  • Jadilah seorang suami yang penuh dengan kata-kata semangat, "Umi boleh... sikit lagi... jangan mengalah umi... ingat ALLAH umi" dan lain-lain kata yang mungkin akan menjadikan isteri anda tiba2 ada power untuk teran keluar anak. Kalau Popeye ada salad untuk keluarkan energy dan muscle dia, seorang isteri hanya perlu kata semangat dari anda untuk jadi lebih hebat dari Popeye!
  • Potong tali pusat - itupun kalau berani dan kalau dibenarkan oleh doktor dan misi lah. Seterusnya uruskanlah uri tu sebagaimana yang telah ditentukan. Semoga anak yang dilahirkan adalah anak yang soleh dan solehah.
Semoga anak yang dilahirkan adalah anak yang soleh dan solehah. Semoga diberi kemudahan untuk melahirkan. Amin....

 

--
http://sitisifir10.blogspot.com

__._,_.___
Recent Activity:
Bahan diatas disiarkan di Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM)
====================================================================
Web Rasmi SIM di http://www.sim.org.my |Usahawan SIM http://www.simbaza.com
====================================================================
Group SIM ini adalah Yahoo Group Sahabat Interaktif Malaysia (SIM) terbuka kepada semua yang aktif dan interaktif disemua peringkat umur. SIM percaya bahawa berkomunikasi secara interaktif dan terkawal melalui saluran ICT boleh mengeratkan silaturahim serta memberikan banyak faedah kepada individu dan kumpulan tanpa terikat dengan mana-mana pengaruh parti politik, badan komersial atau aliran fahaman serta kepercayaan. Namun SIM percaya bahawa nilai-nilai yang baik dan murni akan dapat diterima oleh semua pihak.

=========== CARA MEMBUAT IKLAN BERBAYAR DI SIM ==================

Bayaran RM10.00 untuk sekali siaran. Bayaran hendaklah dimasukkan kedalam akaun MAYBANK SIM INTERAKTIF 564306011929 Sila letakkan tajuk IKLAN BERBAYAR diruang SUBJECT email anda. Iklan-iklan yang berunsur perjudian, lucah, hasutan dan skim cepat kaya tidak akan diluluskan.Pihak moderator juga berhak untuk tidak menyiarkan iklan yang anda hantar dan wang tidak akan dikembalikan.

=================== DISCLAIMER ============================
Group SIM tidak bertanggungjawab di atas mana-mana bahan yang di
dapati melanggar akta hakcipta tempatan atau antarabangsa. Adalah
menjadi tanggungjawab ahli untuk memastikan peraturan hakcipta
diikuti sepenuhnya apabila menghantar mana-mana posting atau respons.

Semua kandungan emel, posting, artikel dan fail yang disiar
di SIM tidak menggambarkan pendirian rasmi pemilik SIM melainkan jika dinyatakan sedemikian.

FACEBOOK SIM INTERAKTIF : http://www.facebook.com/pages/Sahabat-Interaktif-Malaysia/164360919526?ref=n
.

__,_._,___

Rabu, 25 Mei 2011

Suasana Bulan Madu Org Baru dan OTAI

Subject: TIPS : Ciptakan Suasana Bulan Madu Dalam Pernikahan

 

 

Suasana bulan madu harus terus dipertahankan untuk menciptakan keharmonian.

pasangan mesra (dok. Corbis)


Bulan madu adalah kesempatan yang menyenangkan bagi pasangan baru untuk saling berkasih sayang. Sering menjadi kenangan yang fantastis dalam perkawinan dan sering menjadi catatan positif yang selalu diingat sepanjang masa.

Sayangnya, tak selamanya pernikahan berjalan manis. Suasana rumah tangga sering berubah seperti neraka ketika mulai sering diwarnai pertengkaran dan sudah tak ada lagi kemesraan.

Padahal sesungguhnya, suasana bulan madu boleh terus dipertahankan. Di mana pun berada, kenangan bulan madu mungkin selalu membawa senyum di wajah Anda. Dan berikut adalah cara sederhana yang dapat mengubah kenangan bulan madu menjadi kenyataan dalam kehidupan sehari-hari seperti dkutip dari laman She Know:

Hindari perdebatan tentang wang
Kerry Hamm, pekerja sosial berlesen klinis dengan praktik yang berpusat di Denver, Colorado mengingatkan bahwa masalah kewangan boleh menjadi akar masalah dalam rumah tangga. Keadaan itu boleh menimbulkan perdebatan panjang.

"Tapi, pada saat bulan madu, wang sebenarnya bukan topik perdebatan," katanya. "Biasanya perdebatan itu mulai terjadi saat perkawinan berlangsung dan tanggung jawab kehidupan mulai menumpuk." 

Meskipun Anda tidak dapat mengabaikan topik-topik kewangan sama sekali, penting untuk menghindari adanya perdebatan soal materi. Jangan jadikan perdebatan ini sebagai suatu kebiasaan. Saling terbuka soal masalah kewangan akan mengurangi perdebatan panjang yang boleh mengganggu suasana rumah tangga.

Selalu saling memaafkan
Pada saat bulan madu, setiap pasangan biasanya akan lebih mudah memaafkan satu sama lain. Tapi, setelah bulan madu berakhir, sering kesalahan kecil memicu pertengkaran besar. Cobalah bawa diri Anda kembali mengingat masa bulan madu, di mana Anda dan pasangan boleh saling memaafkan satu sama lain.

Dan cobalah untuk saling mengalah serta beranikan diri berucap kata maaf untuk mengakhiri perselisihan.

Atur jadual kencan mingguan
Tak hanya saat masa pacaran, kencan penting untuk dijadualkan. Pasangan suami isteri pun masih perlu jadual kencan untuk meningkatkan keharmonian. Terapis keluarga dan terapis seks klinis serta pekerja sosial berpusat di Denver, Colorado, Lisa Thomas menekankan pentingnya kencan dalam hubungan suami isteri.

"Dedikasikan satu jam seminggu untuk kencan intim dan satu jam seminggu untuk membicarakan masalah emosional," katanya. Hubungan emosional dan fisik sama pentingnya dalam perkawinan, sehingga Anda perlu menjadualkannya secara teratur. Cara ini sangat signifikan meredakan masalah-masalah dalam perkawinan.

Jadual pertemuan mingguan
Tak hanya kencan, jadual pertemuan singkat dalam seminggu juga perlu direncanakan. Hanya 1 jam 30 minit sudah cukup untuk membantu Anda dan suami membicarakan hal-hal penting dalam mengembangkan urusan rumah tangga.

"Ini waktu yang tepat untuk membicarakan komitmen kewangan, harapan, acara-acara khusus dan topik penting lainnya," saran Thomas.

Pertemuan ini akan membantu Anda membahas topik penting dan mendorong keluarga untuk mengatasi tantangan bersama. Pada dasarnya membantu setiap orang untuk menghindari pertengkaran.

Sering-sering melakukan hubungan intim
Bukan rahsia lagi bulan madu mengajak kita untuk bersantai, melepaskan beban sehari-hari, dan benar-benar terhubung dengan pasangan pada tingkat emosional dan fisik.

"Pada bulan madu, pasangan berbagi perasaan gembira yang benar-benar menarik mereka bersama-sama," kata Hamm. "Mereka difokuskan pada kegiatan bersenang-senang, menikmati setiap hidup, dan menjelajahi bersama sebagai sebuah team bersatu." Jangan meremehkan pentingnya hubungan seks dalam perkawinan, karena dapat menyehatkan dan merupakan tantangan yang menarik untuk setiap pasangan.

Nikmati hobi bersama
"Pasangan yang baru saja kembali dari bulan madu mereka penuh semangat menjalani masa depan," kata Hamm. "Mereka telah menghabiskan banyak waktu untuk berbicara tentang masa depan, tujuan hidup, mimpi, dan minat mereka untuk menjalani bahtera rumah tangga bersama."

Tentukan minat Anda bersama dan mengambil waktu untuk menikmatinya. Entah itu perjalanan, kegiatan berkemah atau fotografi, jalankan aktiviti yang Anda sukai berdua membuat Anda dan pasangan terus semangat menjalani tantangan masa depan bersama.

Selalu beri kejutan yang membuat pasangan bahagia
Saat bulan madu, biasanya Anda selalu berusaha tampil menarik di depan pasangan. Sering berdandan atau mengenakan pakaian favoritenya. Selalu memberikan kejutan yang istimewa dan memberikan warna-warni kehidupan rumah tangga yang mengasyikkan. Buat jantung pasangan kembali berdebar seperti saat bulan madu. Selalu tampil cantik untuk suami Anda.

Meskipun kesempurnaan bukanlah tujuan realistis, Anda masih boleh memakai pakaian favorite, setetes parfum dan bahkan mungkin menyisipkan bunga di rambut untuk menyambut kedatangannya. Dia akan memperhatikan dan Anda akan merasa tersanjung, seperti yang Anda lakukan pada saat bulan madu
.
http://us.kosmo.vivanews.com/news/read/220850-ciptakan-suasana-bulan-madu-dalam-pernikahan

__._,_.___



DISCLAIMER
This information transmitted is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. Any review, retransmission, dissemination or other use of, or taking of any action in reliance upon, this information by persons or entities other than the intended recipient is prohibited. If you have received this message and/or its attachment in error, please contact the sender and delete the material received from any computer. Any opinions, conclusions and other information in this message that are unrelated to the official business of Celcom Axiata Berhad ("Celcom") are those of the individual sender and shall be understood as neither explicitly given nor endorsed by Celcom. Celcom accepts no liability for the content of this e-mail, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided, unless that information is subsequently confirmed in writing.

Selasa, 17 Mei 2011

Awas Perangkap Seks Rutin!





 



Seks merupakan keperluan dasar setiap manusia. Seperti halnya aktiviti makan, Anda akan merasa "kelaparan" ataupun terkadang merasa bosan dengan aktiviti seksual.

Tak hairan bila konselor seks ternama dari Amerika, Ian Kerner, dalam sebuah catatannya pernah menegaskan, seseorang perlu mencukupi keperluan seks yang sehat, seperti halnya memenuhi angka keperluan "nutrisi" yang dianjurkan setiap hari.

Kerner menganjurkan, seseorang setidaknya harus melakukan seks sekali dalam seminggu. Kenapa? Menurut konselor yang juga anggota American Association for Marriage and Family Therapy itu, apabila pasangan tidak melakukan aktiviti seksual dalam waktu lama, hubungan mereka menjadi sangat rentan terhadap amarah, perselisihan, pengkhianatan, bahkan boleh berujung pada perceraian.

"Saya percaya bahwa seks menyangkut banyak hal. Ini adalah gam yang membuat kita boleh terus melekat. Tanpa seks, pasangan hanya akan menjadi dua sahabat terbaik atau hanya teman bertengkar di kamar. Ketika Anda terperangkap dalam seks yang  membosankan, kadar testosteron Anda akan menurun, dan Anda menjadi terbiasa untuk tidak melakukannya. Melakukan seks seminggu sekali dapat membuat Anda tetap terjaga dan terpelihara," ungkap Kerner.

Namun, Kerner mengingatkan, seks rutin seminggu sekali saja tidaklah cukup. Seseorang boleh terperangkap dalam kebosanan bila tidak memiliki rencana atau miskin variasi dalam aktiviti seks.

"Seks itu seperti makanan, jika Anda terus-terusan menyantap menu yang sama, tidak hanya akan bosan; Anda juga akan terhambat dalam memenuhi keperluan vital," ungkap penulis buku She Comes First dan Love in the Time of Colic itu.

Untuk menghindari perangkap kerutinan, lanjut Kerner, setiap pasangan seboleh mungkin harus dapat memenuhi beragam jenis "nutrisi" dalam kehidupan seks. Seperti halnya piramid makanan, Kerner memaparkan, setidaknya ada enam kategori seks yang berbeda yang harus dilakukan untuk mencegah kejenuhan.

Enam jenis nutrisi seks tersebut adalah:

1. Seks yang melibatkan cinta dan kelembutan. Hal ini penting untuk meningkatkan keintiman emosional. Saat melakukan aktiviti seks, berfikirlah untuk menimbulkan rasa cinta pada pasangan.

2. Seks untuk sekadar formal, mengingat aktiviti ini menimbulkan rasa senang dan menghilangkan stres. Untuk mewujudkannya, berfikirlah melakukan seks yang spontan dan kilat. Jangan terbiasa untuk melakukannya dalam waktu dan tempat yang sama.

3.  Seks yang menekankan pada kekuatan dari imajinasi. Buktikanlah bahwa  fikiran adalah organ seksual terbesar Anda. Dalam kategori ini, berfikirlah untuk melakukannya dengan cara berkongsi fantasi.

4. Seks yang melibatkan seluruh indera yang dimiliki, baik penglihatan, penciuman, rabaan, maupun rasa. Jenis aktiviti ini bermanfaat untuk menstimulasi alat indera pasangan.

http://health.kompas.com/read/2011/04/18/15520066/Awas.Jebakan.Seks.Rutin.

__.


Isnin, 9 Mei 2011

Ini Dia Penyebab Wanita Memalsukan Orgasme

img

Sebagian besar wanita memalsukan orgasmenya. Menurut penelitian, sekitar 70% wanita yang melakukan itu. Apa yang membuat para wanita tersebut memalsukan orgasme?

Sebelum lebih jauh membahas soal hal di atas, sebaiknya kenali dulu soal orgasme pada wanita. Berdasarkan sebuah kajian, seperti dilansir Telegraph, rata-rata wanita merasakan orgasme selama 13-51 detik. Mereka perlu waktu sampai 20 minit untuk mencapai orgasme itu.

Agar orgasme lebih mudah tercapai, wanita perlu mendapatkan stimulasi klitoris. 95% wanita mencapai orgasme setelah mendapatkan stimulasi di daerah itu.

"Area klitoris adalah area paling sensitif berbanding vagina. Jadi saat mendapat stimulasi, boleh membuat wanita lebih bergairah berbanding penetrasi vagina," jelas Psikologi Seks Dr. Petra Boynton.

Saat bercinta, lelaki yang sudah melakukan berbagai cara tentu berharap si wanita mendapatkan orgasme. Lelaki akan merasa lebih jantan saat mereka dapat memuaskan pasangannya. Wanita pun sadar akan hal tersebut dan mereka tahu orgasme yang mereka raih dapat membuat lelaki lebih percaya diri.

Oleh karena itu wanita karena tidak mahu menyakiti pasangannya kerap memalsukan orgasme mereka. Berikut alasan-alasan kenapa wanita memalsukan orgasme, seperti dikutip Your Tango:

1. Ingin Membahagiakan Pasangan

Lelaki kerap berkata jika mereka dapat membuat wanita orgasme, hal itu tidak hanya membuat mereka senang melihat pasangannya saat meraih kenikmatannya. Para lelaki rupanya juga jadi lebih mudah mencapai klimaks jika pasangannya telah orgasme. Menyadari hal itu, para wanita pun ingin membuat pasangannya bahagia dan dapat mencapai klimaks dengan cara memalsukan orgasme.

2. Cabaran

Beberapa wanita jadi merasa bersemangat jika mereka dapat mengontrol klimaks pasangannya. Mereka jadi merasa memiliki kekuasaan. Wanita jadi merasa tertantang berapa lama mereka dapat menunda orgasme pasangannya. Fakta bahwa wanita dapat membuat lelaki tetap orgasme, meski mereka melakukan orgasme palsu, boleh memuaskan untuk mereka.

3. Saat Tiada Mood

Menyedihkan tapi itulah kenyataan, terkadang wanita akan sangat merasa tiada mood untuk bercinta dan ingin segera menyudahinya. Namun tentu saja mereka tidak boleh melakukan hal itu. Demi mempertahankan kepercayaan diri pasangannya, wanita pun memalsukan orgasmenya.

4. Merasakan Sakit atau Tidak Selesa

Meskipun sudah mendapatkan foreplay yang cukup dan bergairah, untuk beberapa wanita mereka tetap merasa tidak selesa atau kesakitan. Rasa sakit ini tentu bukan situasi yang membuat mereka menikmati saat bercinta. Oleh karena itu mencapai orgasme pun jadi sulit, sehingga mereka memilih memalsukannya saja.

5. Kurang Waktu

Rata-rata wanita perlu waktu 20 minit untuk mencapai orgasme. Lamanya waktu itu terkadang membuat mereka jadi merasa tidak enak dengan pasangannya. Wanita merasa mereka sudah terlalu lama dan khawatir pasangannya letih. Jadi karena perasaan tidak enak itu, wanita pun berakting mendapatkan orgasmenya.
http://us.wolipop.com/read/2011/05/05/081744/1632827/227/ini-dia-penyebab-wanita-memalsukan-orgasme

Tanda-tanda Wanita Memalsukan Orgasme

img

Sebuah penelitian menyebutkan, 70% wanita memalsukan orgasmenya saat bercinta. Beberapa dari mereka bahkan selalu memalsukan orgasmenya, sementara sejumlah wanita lain hanya sesekali. Seperti apa sebenarnya aksi wanita saat memalsukan orgasme?

1. Reaksi Klitoris & Puting Dilansir iVillage, seperti pada lelaki, klitoris wanita sesaat sebelum mengalami orgasme akan mengeras. Untuk lelaki yang ingin mengetahui apakah pasangannya memalsukan orgasme atau tidak, lakukan stimulasi klitoris. Saat Anda merasakan klitoris pasangan mengeras, berarti pasangan tidak memalsukannya. Bukan hanya klitoris saja yang mengeras saat seorang wanita merasaka klimaks. Menurut penelitian jika puting wanita tidak mengeras padahal dia beraksi seperti orgasme, 95% kemungkinannya wanita tersebut memalsukan orgasmenya. 2. Nafas dan Detak Jantung Dengarkan nafasnya di telinga. Kalau nafasnya semakin lama semakin berat, bermakna wanita tersebut akan mencapai sesuatu. Nafas si wanita semakin lama akan semakin berat saat ia mencapai orgasme. Bukan hanya nafas, detak jantung wanita juga akan semakin cepat. Jika kedua hal itu tidak terjadi, boleh jadi wanita tersebut hanya pura-pura orgasme. 3. Ukuran Pupil Pupil mata membesar adalah salah satu tanda wanita mencapai orgasme saat berhubungan intim. Kalau Anda bercinta dengan pasangan di ruangan yang gelap, tentu sulit untuk mengetahui apakah pupil matanya membesar atau tidak. Trik ketiga ini boleh dilakukan di ruangan yang terang. Saat bercinta, minta pasangan menatap mata Anda. Wanita biasanya mahu melakukannya karena merasa itu romantis. Anda harus benar-benar mengingat bagaimana pupil matanya saat orgasme dan bandingkan ketika acara bercinta selesai. 4. Warna Bibir Bibir wanita yang mengalami orgasme akan berubah warnanya menjadi semakin merah. Hal tersebut bukan hanya terjadi pada bibir di wajah saja. Bibir vagina pun akan mengalami perubahan warna serupa. Jadi saat Anda mulai melakukan penetrasi, perhatikan warna bibirnya. Lalu bandingkan saat si wanita mencapai orgasme. Jika bibirnya tidak berubah semakin merah, boleh jadi dia memalsukannya. 5. Sikap Setelah Orgasme Salah satu yang boleh jadi tanda wanita memalsukan orgasmenya atau tidak adalah dengan melihat bagaimana sikapnya setelah meraih klimaks. Apakah dia langsung bangun dari tempat tidur atau memilih berbaring dulu? Jika pilihannya adalah yang pertama, si wanita kemungkinan besar memalsukan orgasmenya. Saat mencapai orgasme, efek kimiawi yang akan terjadi mata menjadi sayu dan tubuh lemas. Sehingga biasanya seorang wanita perlu beberapa minit untuk berbaring menikmati saat tersebut. Setelah mengetahui tanda-tanda wanita memalsukan orgasme, Anda para lelaki yang ingin menananyakan kebenarannya pada pasangan, sebaiknya berhati-hati. Jangan sampai pertanyaan Anda malah membuatnya merajuk dan sedih. Jika masalah memalsukan orgasme ini belum terlalu mengganggu kehidupan seks Anda dan pasangan, sebaiknya tunda dulu rencana untuk bertanya. Namun kalau sudah mengganggu, carilah waktu yang tepat untuk menanyakannya.